Roadtrip 2015

Dag 5 – Midtbyen og Alcatraz

Vi startede dagen med et godt morgen måltid på hotellet. Vores morgenmad består gerne af kage, bagels, et eller andet sukker morgenmadsprodukt og havregrød. Havregrød er blevet en voksen klassiker mens børne let og elegant fravælger dette.

Winnie og jeg gik en tur på et vaskeri og fik vasket lidt tøj. Vi har endnu ikke rigtigt haft mulighed for at shoppe nyt tøj, så det gamle skal fortsat bruges. Det kostede ca. 12 dollar (ca. 84 kroner) for 2 vaske inkl. at tørre tøjet. Mens vi vaskede tøj tog Bedste drengene med i hotellets pool – hvilket vist var en stor succes – så mon ikke vi skal det igen i morgen.

Herefter tog vi ind til midtbyen, vi havde ikke det store formål med det, men ville gerne se lidt mere af byen. Vi tog den kendte kabelbane fra Fisherman’s Wharf indtil byen. Det var en rigtig god oplevelse, især fordi vores togfører var i et vældigt humør og komme med mange “kvikke bemærkninger” og spillede musik med togets klokke (han havde god rytme..).

IMG_7496 IMG_7506

Jeg fik i øvrigt ikke nævnt at vi valgte at købe et såkaldt “muni card” med ubegrænset adgang til alle offentlig transport i de kommende dage, jeg havde læst om det i vores rejsebog (som er helt ny) her stod prisen til 22 dollar, men den var steget til 26 dollar og vi skulle også betale 3 dollar pr kort vi købte og børn kostede det samme som voksne. Så vi har nu købt for over 1.000 kroner tog kort (bare til Winnie, drengene og mig) for to dages offentlig transport – så den skal bare have gas med toget og bussen…

Da vi ankom til midtbyen fik vi frokost på en Chipotle, udover jeg havde vise problemer med at forklare dem hvad jeg ville have (hvorfor ved jeg ikke – men de var meget utålmodige med mig) så var maden super god. Chipotle servere amerikanske mexi mad med gode råvare.

Vi gik lidt rundt og vi fandt en legetøjforretning hvor de også havde en afdeling med tegneserier, hvilket især Storm var stærkt begejstret for. Han fik købt 12 blade for 5 dollar. Jeg bliver i øvrigt gang på gang overrasket over hvor god Storm er til engelsk. Det virker til at han kan læse en del på engelsk og han forstår virkeligt meget. Fx da vi var på rundtur på Alcatraz (det kommer jeg til senere :o) hørte han en 45 minutters audio guide tur og det virkede til han forstod det hele, han forstod i hvertfald alle oplysninger om hvor han skulle gå hen. Jeg må sige jeg er imponeret..

Nå, vi fortsatte op til China town og videre til Ferry Building, som er et stort food market ala torvehallerne, med endnu en kabelbane. Herefter tog vi mod Fisherman’s Wharf som er tæt på det sted hvor vi skulle med færgen til Alcatraz. Her fik vi en hurtig aftensmad på Subway.

IMG_7521 IMG_7523

Vi sluttede dagen med en aftentur til Alcatraz, en tur jeg på forhånd virkelig havde glædet mig til. Og jeg må sige den på ingen måder skuffede, det var virkelig en fed oplevelse. Storm og jeg gik rundt med vores audio guide og hyggede os med det, mens de andre gik sammen. Winnie genfortalte Sylvester og Villads hvad der skete på audio guiden og de var helt vilde med oplevelsen. Turen kan kun anbefales.

IMG_7575 IMG_7574 IMG_7572 IMG_7552 IMG_7624

Da vi havde været det meste igennem, så gik vi ned til færgen for at tage hjem, men Sylvester og jeg valgte at blive tilbage for at se en demonstration af hvordan dørerne i cellerne åbner og lukker. Det var også en god oplevelse og fik her blandt andet at vide at lyden af celledørerne er brugt i mange film fx Star Wars og Jurassic Park, derfor virker det bekendte på mange.

IMG_7642 IMG_7605 IMG_7600 IMG_7598 IMG_7596

Sylvester og jeg tog den sidste færge hjem (ca 40 minutter efter de andre), hvor der i øvrigt var en lille bonus i at det nu hvor mørkt og man dermed kunne se San Francisco by night fra sø siden (de kunne de andre heldigvis også) – hold da op et syn. Da vi kom i land gik vi hjem ad og undervejs fandt vi en bus som kunne køre næsten helt hjem, så vi ende med at komme hjem 2 minutter før de andre.

I morgen har vi den sidste hele dag i San Francisco og det er Bedste og Bedstefars bryllupsdag, så den skal fejres og mon ikke også vi skal en tur ud og gå på Golden Gate Bridge.

Jeg glemte i øvrigt i går at give jeg dette citat fra Sylvester: Ved du hvad det bedste ved ferie er? At man kan være sammen med sin familie hele tiden!